Dit ben ik!

Zo veel mogelijk jongeren op een goede plaats in de (arbeids-) maatschappij. Daar wil ik mijn steentje graag aan bijdragen.

Mijn naam is Martijn van Grootel, geboren en getogen in het mooi plaatsje Nuenen en momenteel woonachtig in de lampenstad (Eindhoven)! Ik hou me eigenlijk al heel mijn leven bezig met leren (wie niet eigenlijk?). Eerst in de vorm door zelf in de schoolbanken te zitten, daarna als docent en nu als trainer en adviseur. Een zelfverzonnen uitspraak die bij mij past is:

'Als je van je hobby niet je werk hebt kunnen maken, maak dan van je werk je hobby'

Ik zie mezelf dan ook als een realistische optimist die met gezond verstand en een dosis humor nog meer goeds uit docenten(teams) haalt, zodat studenten mogen genieten van goed onderwijs. In mijn werkwijze staan drie uitgangspunten centraal:
  • samen weten we meer;
  • luisteren brengt ons verder; en
  • van praktijk naar theorie en vice versa, ofwel theoretiseren

Mijn loopbaan
In 2008 ben ik afgestudeerd aan Pabo Hogeschool de Kempel. In mijn afstudeerjaar liep ik stage op basisschool de Rietpluim waar Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) centraal stond. Aan de gedachte van Vygotsky gaven wij invulling door zelf onderwijs te ontwerpen binnen betekenisvolle thema's voor kinderen. Terug redenerend is hier, naast mijn passie voor onderwijs, mijn passie voor het ontwerpen van onderwijs ontstaan. In mijn eerste drie stagejaren was ik namelijk vooral een 'methode-slaaf' en wist ik niet dat je zo veel energie kon krijgen van het zelfs ontwerpen en uitvoeren van onderwijs. Kinderen waren dol enthousiast!

Onderwijs ontwikkelen en het aanwakkeren van leerprocessen, dat sprak me dus wel aan. Niet geheel vreemd dat ik Onderwijskunde ben gaan studeren aan de Universiteit van Utrecht. Met dit diploma op zak ging ik als onderwijsadviseur aan de slag in het PO (OCGH Advies) en HBO (Avans Hogeschool), waar ik me specialiseerde in:
  • Kwaliteitszorg: Samen met directies kwaliteitsplannen opstellen, uitvoeren van trendanalyses en het schrijven van kritische reflecties ter voorbereiding van de visitatie/accreditatie.
  • Onderwijs en ICT: Docenten(teams) begeleiden in het (her)ontwerpen van onderwijs op basis van de principes van flipping the classroom.
  • Toetsing en examinering: Docenten(teams) begeleiden in het (her)ontwerpen van goede toetsen: van multiple choice toetsen, tot groepsproducten, tot beoordelingsformulieren voor het afstuderen.
Momenteel werk ik bij Onderwijsadviesbureau Dekkers. Daar mag ik doen waar ik goed in ben, namelijk trainen en adviseren van onderwijs(teams) op het gebied van onderwijs & ICT en toetsing & examinering.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten